Tack för en fantastisk helg

Västerås 2020-06-14

Ljudet från däcken och tramptagen som ljuder när en grupp cyklister far iväg längs landsvägen, ljudet från knastret i skogen när cyklister tar sig fram på både fina skogsstigar och ställen som ser helt omöjliga ut att cykla igenom – ja det är med ett leende på läpparna som detta nu sker. Vi har nu ett fantastiskt väder vilket verkligen möjliggör cykling i alla dess former.

Det är inte bara våra egna arrangemang som blir inställda även helgens Vätternrundan blev inställt. Vi gör det vi kan för att inte ställa in utan ställa om verksamheten i klubben. Helgens klubbträningar gick i Vätterns tecken och från sex på lördag morgon fram till ett så startade, varvade och avslutade cyklister delar eller hela sin tänka sträckning i Vättern och det gällde både mtb och lvg. Vi hade unga cyklister som imponerande hängde på sina föräldrar och vi hade våra mest rutinerade cyklister som hängde på grupper eller sina barnbarn. Cykling är verkligen en ”idrott för hela livet” vilket vi synliggjorde under lördagen med ett åldersspann på cirka 80 år!

Jag vill rikta ett stort tack till Möller Bil Skoda som hjälpte oss med att kunna vara på plats med start och mål.

Vår samarbetspartner Velospeed som stängde butiken för att finnas på plats och hjälpa till med det som behövdes i service och även prata cykel med våra medlemmar – stort tack till er.

Ett extra tack även till alla er som möjliggjorde denna medlemsdag med att ordna banorna, uppmärkning av mtb-spår, bemanning vid området, förberedelser med hämtning av tält, bord och material samt alla ni ledare inom mtb och lvg som ledde grupper. Utan er alla är detta inte möjligt. #viärVCK

Ordförandet har ordet

Västerås 2020-03-29

Jag tackar för förtroendet jag fick på vårt årsmöte den 7 mars att leda Västerås Cykelklubb. Starten har blivit allt annat än vad både jag och övriga ledamöter i styrelsen hade tänkt.

Pga Corona så har vi nu tagit beslut om att ställa in Västeråscykeln 2020 pga det senaste beslutet från Folkhälsomyndigheten med max 50 personer för sammankomster.

Vi följer hela tiden den information som ges från Folkhälsomyndigheten, Riksidrottsförbundet och Cykelförbundet.

Det viktiga i dessa tider är ändå att hålla humöret uppe och då är ett bra mående viktigt. Vi har turen att hålla på med en idrott som nu går in i säsong och där vi vistas utomhus. Träningarna startar vi igång under april månad men beaktar självklart alla riktlinjer som nu finns.

Vi vill  passa på att lägga strategier och planer och i mindre grupper träffas för att utveckla föreningen när det nu inte sker några tävlingar och arrangemang. Detta för att vi ska vara ännu bättre rustade för framtiden.

Jag ser fram emot en härligt cykelsäsong.

Maria Engelfeldt

Ordförande Västerås Cykelklubb