VCK har skötselansvaret för de MTB-spår som täcks av Skötselavtalet som Västerås stad har tecknat med VCK. VCK har även ett nyttjanderättsavtal som möjliggör träningsverksamhet och att vi kan stänga av spåren för tävlingar under säsongen.

Skötselavtalet omfattar följande MTB-spår:

• Rocklundas svarta
  • Rönnby svart
  • Rönnby röd
  • Rönnby blå
  • Rönnby Lista röd sommar/vinter
Med Västerås stads app ”Tryggare” kan du nu rapportera vindfällda träd och andra hinder längs stadens MTB-spår. Staden skickar rapporten vidare till Västerås Cykelklubb’s spårgrupp som tar hand om ärendet. Det är viktigt för oss att ta en bild på problemet och en kartbild som visar var trädet ligger ingår i rapporten.

Vad vi gör:

• Röjer vindfällda träd
  • Röjer busk och sly
  • Bättrar på spåren i takt med att de slits, typ markduk och grus, spänger, broar.
  • Ser till att trasiga skyltar ersätts med nya. Staden står för skyltarna.
  • Vi förhandlar med staden och Länsstyrelsen om nya spår,ex Pumptrack på Rocklunda.
  • Anlägger nya spår, typ Rönnby Blå nu i höst.

Kontakt (messenger, sms, email eller tlf):

Vi använder Facebook för att annonsera planerat eller avslutat arbete. Inbjudan läggs ut på Facebook grupperna VCK MTB, MTB Friluftsfrämjandet Västerås samt Vi som cyklar MTB i Västerås.

• Den som är sugen på att delta i Spårpatrullens arbete och/eller delta i planeringen av en framtida Pumptrack är välkommen att kontakta nån av kontaktpersonerna ovan.

Kartor MTB-spåren: