Klubben

Västerås Cykelklubb (VCK) är ansluten till Svenska Riksidrottsförbundet (RF) via Svenska Cykelförbundet (SCF) och Svenska Triathlonförbundet. VCK följer policy och riktlinjer för dessa organisationer, men har också några egna.

Uppträdande och beteende

Västerås Cykelklubb står för vissa värden. Det måste man tänka på när man bär klubbdräkt, oavsett om man deltar i tävling eller motionslopp, tränar, eller transporterar sig till eller från dessa aktiviteter.

Vi använder alltid godkänd hjälm när vi cyklar. Färdas vi på allmän väg följer vi såklart trafikregler och visar hänsyn till övriga trafikanter och fotgängare. Vi hälsar även på andra cyklister. Vi skall aktivt bidra till att skapa trivsel när vi är tillsammans, även med andra. Om det uppstår irritation eller konflikt är det alltid bättre att vara ”den större personen”. Det vinner man på i längden.

Miljöpolicy

mantis-bike_2191258b

I Västerås Cykelklubb bryr vi oss om miljön och människors arbetsmiljö och -villkor, lokalt och globalt. Vi gör vad vi kan för att minska sopberget och skydda vår natur. Och vi berättar gärna om det för andra.

Därför ska vi, vid olika klubbarrangemang (t ex lopp) och interna möten så som medlemsmöten, trivselmöten och styrelsemöten, eftersträva följande:

*       ekologiska och rättvisemärkta produkter, t ex bananer och kaffe, te, choklad, mjölk, socker, småkakor, varmkorv mm

*       hållbara priser vid lopp – hellre färre produkter med högre kvalitet

*       att minimera engångsartiklar genom att använda riktiga glas, muggar, skedar och tallrikar som diskas vid möten istället för slit- och slängditon

*       källsortering vid evenemang (t ex organiskt avfall till biogasproduktion och pappmuggar till förpackningar)

*       följebilar som tankas med förnybart bränsle

*       miljömärkt el till klubblokalen och vid olika evenemang

Uppföljning av policyn sker i samband med utvärdering av olika evenemang och större sammankomster i klubbens regi.

Tack för att du bryr dig tillsammans med oss!

Integritetspolicy

Läs mer om Västerås Cykelklubbs integritetspolicy här